בית הדין  האזורי לעבודה , מפי כב' הש' אילן סופר קבע לאחרונה כי פועל בן 64, שעבד במשך שנים עם מכשירים רוטטים כמו קונגו, דרילר, פטיש אויר, יוכר כנפגע עבודה, על דרך המיקרוטראומה.
הפועל[1] עבד במשך 25 שנה  בחברת "מקורות" והפעיל במשך שנים רבות מכשירים רוטטים כגון מקדחות, קונגו ופטיש אוויר. עבודה זו נעשתה הן לצורך קידוח , הן לצורך פתיחת ברגים, או סגירתם וכיוצ"ב. העבודה נמשכה לפחות 3 שעות מדי יום.  הפועל עבד כחצי שעה עד שעה ברציפות עם המכשירים הרוטטים, עבר לעבוד בעבודה אחרת, וחזר שוב לעבודה עם המכשירים הרוטטים וכיוצ"ב.

במהלך השנים החל לסבול כתוצאה מכך מנכות בכתפיו ובעמוד שידרה צווארי.
תביעה שהגיש למוסד לביטוח לאומי להכרה בו כנפגע עבודה נדחתה, בטענה שאין קשר בין הנכות לבין תנאי העבודה, ולפיכך פנה לבית הדין האזורי לעבודה.

בית הדין לעבודה מינה מומחה רפואי בתחום האורטופדיה, שבתחילה קבע כי הליקויים בעמוד השדרה צווארי ובכתפיים נובעים מתחלואה ניוונית ולא ניתן לקבוע כי קיים קשר סיבתי בין תנאי העבודה לבין הליקויים בכתפיים ובעמו"ש הצווארי,  אולם סייג את תשובתו וציין כי יש צורך במתן נתונים כגון משקל מכשירי העבודה, משך העבודה בתנוחות השונות, מנח הכתפיים ובצווארי בעת העבודה וכיו"ב.

בהמשך, לאחר שהתקבל מהעובד תצהיר משלים ובו פירט את העבודה עם מכשירים רוטטים כגון קונגו, דרילר ופטיש אוויר, קבל המומחה את התביעה, וציין כי: " ניתן לקבוע בסבירות העולה על 50% כי קיים קשר של השפעה בין הליקוי בצווארו ובכתפיו של התובע לבין תנאי עבודתו, וכי גורמים סביבתיים משפיעים על התפתחות שינויים ניווניים בצוואר ובכתף".
המומחה ציין עוד כי :" ניתן לומר כי השפעת תנאי עבודתו של התובע על התפתחות התחלואה הניוונית של עמוד שידרה צווארי והכתפיים הינה בהתאם לתורת המיקרוטראומה", וכי – "לעבודת התובע היתה השפעה משמעותית ( בשיעור של 20% ומעלה) על התפתחות הליקויים בצווארו ובכתפיו של התובע".

המוסד לביטוח לאומי לא קבל את חוות דעתו של המומחה הרפואי , ודרש ממנו להסביר את חוות דעתו.
לפיכך, המומחה הרחיב ופירט , בין היתר :
"הליקויים בצווארו ובכתפיו של התובע הינם ניווניים. התחלואה הניוונית מושפעת מגיל, תורשה וגורמים סביבתיים הכוללים בתוכם גם תנאי עבודה.  לתנאי עבודה  הדורשים הרמת משקל כבד, הפעלת כלים רוטטים עבודה מעל  גובה הכתפיים ויישור הצוואר לאחור יש  השפעה בדרך של החמרה על התפתחות תחלואה  ניוונית בצוואר ובכתפיים".

בשלב זה, ביקש המוסד לביטוח לאומי לפסול את חוות הדעת ולמנות מומחה רפואי אחר. התובע התנגד והבקשה נדחתה ע"י בית הדין לעבודה .
לאור קביעות המומחה הרפואי, בית הדין לעבודה קבל את התביעה וחייב את הביטוח הלאומי בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד. המוסד לביטוח לאומי לא ערער על פסק הדין שהפך חלוט.

מדובר בתקדים משפטי, שעה שקיימת פסיקה מועטה לגבי  הקשר הסיבתי בין עבודה עם כלים רוטטים לבין תחלואה בעמוד שדרה צווארי ובכתפיים. פסק דין זה מאפשר לפועלים, אשר עבדו שנים רבות עם כלים רוטטים, כגון פועלים העוסקים בתחזוקת כבישים, פועלי בניין וכיוצ"ב, ולקו בנכויות בעמו"ש הצווארי, כתפיים, כפות ידיים, לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעה להכרתם כנפגעי עבודה לפי תורת המיקרוטראומה, ויש לברך על כך.

 

[1] ב"ל 1551/05/14 כהן נ' המוסד לביטוח לאומי

עו"ד ענת גינזבורג

עו"ד ענת גינזבורג יו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, בעלת ותק של 32 שנה כעו"ד, מייסדת וראש משרד "גינזבורג עורכי דין" המתמחה בייצוג תובעים בתחום הנזיקין, תאונות דרכים ועבודה, רשלנות רפואית, נכי צה"ל וביטוח לאומי. המשרד נמנה על משרדי הנזיקין המובילים בישראל בדירוג דן אנד ברדסטריט, ורשם לזכותו תקדימים רבים.