אוטוריטה 13

גליון אוטוריטה 13 נכתב בסימן משבר הקורונה וחלק מהמאמרים בו עוסקים בהשלכות משבר הקורונה על זכויות העובדים והמעסיקים. חלק אחר מהמאמרים עוסקים בזכויות הפנסיוניות של העובדים:

עו"ד רענן קריב מאיר את עיני הקוראים בענין זכויות העובדים היוצאים לחל"ת בעידן הקורונה. מאחר והחל"ת לא מוסדר מפורשות בחוקי העבודה צריך לעצב את גליון הזכויות של העובדים המוצאים לחל"ת בהתאם למיעוט החוקים העוסקים בסוג כזה של יציאה לחופשה ללא תשלום ובהתאם להוראות הרגולטוריות שהופקו על ידי משרדי הממשלה. אל כל אלה מתייחס מאמרו של רענן. עו"ד דניאל אנסקי כותב על זכויות העובדים השכירים כנושים בחברות חדלות פירעון בצל משבר הקורונה. מטרתה של הרשימה היא לסקור בקצרה את זכויותיהם של העובדים השכירים כנושים בחברות חדלות פירעון בצל משבר הקורונה. עו"ד נעמה שבתאי בכר עוסקת בשאלה אם אין מקום – בשל הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה בגין משבר הקורונה – לקצר בהתאמה את חובת ההודעה המוקדמת. עמדתה היא כי הארכת תקופת הזכאות לאבטלה תהא במקום חבות המעסיקים לשלם לעובדים תמורה בעבור הודעה מוקדמת כך שגם המעסיקים ירוויחו מרשת הבטחון שהעניקה המדינה. אני כתבתי על תיקון מס' 6 לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, תש"פ-2020 המחייב כל מעסיק, פרטי וציבורי המעסיקים למעלה מ-518 עובדים, חשיפת משכורות ופערי שכר בין גברים לנשים. דנתי בסוגית שקיפות המשכורות ובסיכויי התיקון להשפיע על צמצום פערי השכר גם בתקופת משבר הקורונה.

עו"ד אסף מסדה בוחן את מעמדם של הכספים הצבורים ברכיב הפיצויים בקופות הגמל. הוא מציע פרשנות אחרת מזו של בית המשפט העליון לשאלה כיצד ניתן להקנות לנאמן את מרכיב הפיצויים בביטוח הפנסיוני החדש. לשיטתו, מקום בו העובד לא עושה שימוש בפיצויי הפיטורים שלו לכל אורך חיי הקופה, הרי שעם הגיעו של העובד לגיל המזכה בהתאם לתקנון קרן הפנסיה או החוזה של ביטוח מנהלים, הופך מרכיב הפיצויים לחלק מן התגמולים, ולמעשה הופך להיות חלק מהפנסיה ולכן לא ניתן להקנותו לנאמן.

עו"ד עמי פרנקל ויהודה לנדאו בוחנים את שאלת הבעלות על תשואות של סכומים שהופקדו כפיצויי פיטורים בקופה בה העובד עמית. שאלת הבעלות על תשואות הסכומים, שהופקדו לפיצויי פיטורים, מתעוררת במקרים, בהם לא חל על הצדדים ההסדר שבסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. מסקנותיהם המפתיעות מתבססות על פסיקה חדשה שניתנה בבית הדין הארצי לעבודה.

בפינת הנזיקין כתבה עו"ד ענת גינזבורג מאמר העוסק בסוגית תביעת נזיקין של עובדים אשר עברו התעמרות בעבודה. עובדות ועובדים אלו זכאים לתבוע פיצויים על פגיעה זו בערכאות אזרחיות (שאינן בתי דין לעבודה). המסר שלה למעסיקים הוא כי עליהם לפעול באופן נמרץ ועקבי למניעת התעמרות ו/או התנכלות לעובדיהם.

המערכת מאחלת לכל קוראיה שנה טובה ובריאה!

פרופ' הדרה בר - מור

פרופ' הדרה בר-מור, עורכת כתב העת, היא פרופסור למשפטים בבית הספר למשפטים, מכללה אקדמית נתניה. מומחית לדיני עבודה ולדיני תאגידים. כתבה מספר ספרים ומאמרים רבים בתחומי התמחותה. שימשה כ-6 שנים נציגת ציבור בבית הדין לעבודה.
שמשה עורכת בכתב העת "השנתון למשפט עבודה" שיהפוך לימים לכתב העת "עבודה חברה ומשפט". שמשה כעורכת כתב העת "מאזני משפט".

השארת תגובה